U povodu 75. godina života i 50 godina rada Krune Heidlera


Ponedjeljak, 17. prosinca 2007.

Ciklus Filmskog autorskog studija (FAS)Kino Tuškanac ponedjeljak, 3.12.2007 u 19h. Nedjelja 2 Režija: Zafranović, Lordan, 1969, 94 min, Uloge: Goran Marković, Dragomir Čumić, Martin Crvelin, Gordan Pičuljan, Nada Abrus, Relja Bašić, Antun Nalis, Mia Oremović, Olga Pivac u 21h. Slučajni život Režija: Peterlić, Ante, 1969, 81 min, Uloge: Dragutin Klobučar, Ivo Serdar, Ana Karić, Zvonimir Rogoz.   srijeda, 5.12.2007 u 19h. Slučajni život Režija: Peterlić, Ante, 1969, 81 min, Uloge: Dragutin Klobučar, Ivo Serdar, Ana Karić, Zvonimir Rogoz u 21h. Nedjelja 2 Režija: Zafranović, Lordan, 1969, 94 min, Uloge: Goran Marković, Dragomir Čumić, Martin Crvelin, Gordan Pičuljan, Nada Abrus, Relja Bašić, Antun Nalis, Mia Oremović, Olga Pivac petak, 7.12.2007 u 19h. Lov na jelene Režija: Hadžić, Fadil, 1972, 97 minuta, Uloge: Sandi Krošl (Ivan Šušnjar), Boris Dvornik (konobar), Miha Baloh (šef policije), Silvana Armenulić (narodna pjevačica), Mato Ergović (krčmar) u 21h. Živa istina Režija: Radić, Tomislav, 1972, 77 minuta, Uloge: Božidarka Frait, Roza Rosoci, Vesna Veselić, Zlatica Dubravčić, Irena Uhl subota, 8.12.2007 u 19h. Živa istina Režija: Radić, Tomislav, 1972, 77 minuta, Uloge: Božidarka Frait, Roza Rosoci, Vesna Veselić, Zlatica Dubravčić, Irena Uhl u 21h. Lov na jelene Režija: Hadžić, Fadil, 1972, 97 minuta, Uloge: Sandi Krošl (Ivan Šušnjar), Boris Dvornik (konobar), Miha Baloh (šef policije), Silvana Armenulić (narodna pjevačica), Mato Ergović (krčmar) ponedjeljak, 10.12.2007 u 21h. (kino Tuškanac) Kronika jednog zločina Režija: Zafranović, Lordan, 1973, 100 min, Uloge: Božidar Jelinić, Jadranka Vučak, Srećko Ivančić - Juti, Kaja Cvitić, Hermina Pipinić... Razgovor sa stvaraocima Filmskog autorskog studija Kino Tuškanac, Tuškanac 1 Ponedjeljak 10. prosinca u 19 sati u maloj dvorani U povodu prikazivanja FAS-ove igrane produkcije večeras u 19 sati u maloj dvorani kina Tuškanac Josip Grozdanić će moderirati razgovor i druženje sa stvaraocima FAS-a. U razgovoru će sudjelovati Božidarka Frait, Nada Abrus, Arsen Dedić, Fadil Hadžić, Kruno Heidler, Alfi Kabiljo, Tomislav Radić i Lordan Zafranović. Radujemo se vašem dolasku! Hrvatski filmski savez Razgovor je održan između dvaju projekcija od 19,00 do 21,00 sat   Ovaj ciklus FAS-ovih filmova priređen je u povodu 75. godina života i  50 godina rada Krune Heidlera osnivača i direktora Filmskog autorskog studija koji je proizvodio filmova od 1967. do 1973. godine. U tom periodu proizvedeno je 50 kratkometražnih igranih i dokumentarnih filmova kao i 5 dugometražni. Specifičnost ove produkcije je  rad s debitantima uglavnom studentima filmskih akademija /Prag, Ljubljana, Zagreb i Beograd/ i autorima koji su diplomirali na jednoj od ovih poznatih filmskih škola. U to vrijeme FAS je uz jednu produkciju iz Kineske četvrti /New York/  bio jedini Studio u svijetu koji se bavio takvim oblicima proizvodnje. Evo što o tome kaže Saša Vojković u svome tekstu objavljenom u jesenskom broju KOLA Matice hrvatske koji je prenesen /na engelskom naravno/ i na stranice kulture Newyorške Citizens First National Bank;                                                                                http://www.citizens1st.com/story.asp?idstr=108673803 …Down Town Community Video Center (DCTV) koji je pokrenuo dokumentarist John Alpert i njegova supuga Keiko Tsuno u njujorškoj Kineskoj četvrti 1972. Te godine Alpert i Tsuno započeli su prikazivanje vlastitih filmova u starom poštanskom kamionu parkiranom u Canal Street–u. U to vrijeme radili su mini–dokumentarce o svemu što se događalo u New Yorku…. ….Osim DCTV–a uz koji se vezuje visoki profesionalizam i aktivizam, kao drugi Factumov uzor Puhovski spominje FAS, Filmski autorski studio koji je osnovao Kruno Heidler. Kooperativni model koji se prakticira u Factumu počeo je u FAS–u; promovira se brainstorming, a projekt se promišlja u svim fazama donošenja odluka — razmišlja se o temi, ali i o vlastitoj poziciji u projektu. Korisno je napomenuti da je 1971. baš Filmski autorski studio dao dodatnu kameru i dodatnu nagru Branku Ivandi i Zoranu Tadiću za snimanje studentskog štrajka, materijal koji je prvi put izišao na vidjelo u Factumovoj produkciji 2000. godine, odnosno u Ivandinom filmu Poezija i revolucija. Upravo su FAS–ovci snimili devet sati materijala koji je nakon toga bio bunkeriran i nitko ga nije vidio više od dvadeset godina. FAS je bio jedini neovisni producent u jugoslavenskoj kinematografiji koji je iznalazio alternativne organizacijske forme proizvodnje i omogućavao afirmaciju novih generacija autora. U šest godina postojanja FAS je proizveo pet dugometražnih igranih filmova — Slučajni život Ante Peterlića, (1969), Nedjelja Lordana Zafranovića (1969), Lov na jelene Fadila Hadžića (1972), Živa istina Tomislava Radića (1972), Kronika jednog zločina Zafranovića (1973) i tridesetak kratkometražnih filmova. Materijal o studentskom štrajku nije bio jedini upitan materijal u političkom smislu, dokumentarni film Lisinski Zvonimira Berkovića, odlukom Fonda nije smio biti dovršen, a Hadžićev Lov na jelene nikada nije prikazan na Pulskom filmskom festivalu. Predmet rasprava bili su i dokumentarci Ive Škrabala, Kamo vodi autoput i Slamarke djevojke. Kruno Heidler je također inicirao osnivanje 120 filmskih klubova po osnovnim školama u Hrvatskoj, a kroz Savez filmskih klubova Jugoslavije osnovao je i nekomercijalnu distribuciju. Prikazao je preko 400 inozemnih filmova koje redovne distribucije nisu željele otkupiti. Heidler je osnovao i četrdesetak Filmskih debatnih klubova u Zagrebu, Puli, Splitu, Rijeci... Kao treći Factumov uzor Puhovski navodi Krunu Quiena, dramaturga u zagrebačkom Zora filmu a kasnije u Zagreb filmu. Factum nastavlja tragom DCTV–ovaca i FAS– ovaca i može se reći da je situacija za Factum nešto bolja od 2000. godine od kada Ministarstvo kulture sustavno financira dokumentarni film, što je zapravo svojevrsni presedan jer u većini zemalja televizija financira dokumentarnu produkciju. … Većina FAS-ovih autora debitanata na filmu su  ostala  poznata filmska imena; Lordan Zafranović,Vladimir Petek, Ranko Kursar, Ivan Martinac, Petar Krelja, Milivoj Puhlovski, Zoran Tadić,Ante Peterlić, Rajko Grlić, Miroslav Mikuljan, Tomislav Radić, Ljiljana Jojić i  Milica Borojević, prve žene redatelji u hrvatskoj kinematografiji,  te autori iz Ljubljane Karpo Godina, Rudolf Franček, Rajko Ranfl,  i Vasko Pregelj. Priključili su se i profesionalni autori; Branko Bauer, Branko Majer, Zlatko Sudović, Mate Relja, Dušan Vukotić, Fadil Hadžić, Ivo Škrabalo i Zvonimir Berković.Treba spomenuti i Alfi Kabilja i Arsena Dedića koji su prvi put pisali note za film. Foto kino klub Drava